Selasa, 23 Desember 2008

Kenduri kawin ibarat Mengkomersialkan

Assalamualaikum..
Memetik dari berita di Utusan malayasia hr ini , saya sungguh tertarik dengan paparan berita mengenai pengkomersialan kenduri kahwin atau waliamtul urus..

Seperti yg kita maklumi, memang sudah menjadi tren zaman sekarang mengkomersialkn kenduri kahwin ini..tak hairan lah siape mereka lawyer, artis mahupun majisteret..kesemuanye sama je...tak tahu lah ape motif sebenar mengkomersialkan kenduri ini, mgkin untuk disanjung2? atau untuk menandingi org lain.Tidak hairnlah dgn hantaran yang tinggi bagaikan hendak membeli sebuah rumah banglow,tidak ketinggalan org awam, org kampung je, tapi sdh berani menandingi org kaya..ish2 dunia da terbalik ape???

walaupun didalam islam memang digalakkan untuk melangsungkn walimatul urus tapi tujuan asalnya sebagai tanda kesyukuran kepada Allah dan untuk berterima kasih kepada saudara mara serta rakan-rakan yang mendoakan keselamatan dan kesejahteraan perkahwinan itu.selain itu, dalam islam juga di gesa melakukan amal baik ini bertujuan untuk mengumumkan atau memberitahu orang ramai tentang hubungan perkahwinan sah antara pasangan pengantin bagi mengelakkan fitnah. seterusnya untuk bersedekah lebih2 lagi kepada fakir dan miskin itulah yang lebih utama.


Apa yg realitinya hari ini, seolah-olah menjadi satu perniagaan besar-besaran yang mengutamakan keuntungan.Maka, tidak wajarlah sekiranya pihak yang menaja majlis perkahwinan itu bermatlamat semata-mata mendapatkan keuntungan melampau, misalnya menerusi penajaan iklan dan hak penyiaran.Maka, tidak wajarlah sekiranya pihak yang menaja majlis perkahwinan itu bermatlamat semata-mata mendapatkan keuntungan melampau, misalnya menerusi penajaan iklan dan hak penyiaran.majlis perkahwinan secara besar-besaran dibolehkan sekiranya mempunyai kemampuan dan tidak berniat untuk bermegah.

*pendapat ku..

Bagaimanapun, jika ada unsur sukarela, kerjasama dan tolong menolong antara kedua belah pihak, tanpa wujud kepentingan perniagaan atau peribadi yang berlebihan dan bukannya untuk ambil kesempatan, maka ia dibolehkan dalam islam


kalau kita amati bebrapa hari lepas berlaku pertelingkahan antara media massa untuk menyiarkan liputan majlis perkahwinan, semua sudah maklum dan tak perlu la kita bicarakan di sini.Nah disini dpt kita ambil iktibar apa yang terjadi sekarang ini adalah sebagai satu gejala yg akan mengundang perpecahan masyarakt islam. namun, penajaan pihak korporat dalam majlis perkahwinan yang bertujuan memenuhi tanggungjawab sosial dengan mengadakan jamuan makan kepada orang ramai dan meraikan pasangan itulah yg sepatutnya di lakukan.

"Bagaimanapun, dalam apa pun perkara, yang terbaik adalah melakukannya dengan penuh kesederhanaan.

"Berjimat cermat, bersederhanaan dalam segala urusan, jangan sampai jadi bakhil dan jangan pula boros berlebihan sehingga membazir sehinggakan mendatangkn fitnah.Seperti yg dianjurkan dalam islam " sebaik-baik perkara itu adalah bersederhanaan"..
wallahu A'lam

Read more...

SISWAZAH SEBAGAI ASET PENTING NEGARA & PENENTU HALATUJU MASA DEPAN UMMAH

Siswazah yang merupakan golongan muda amat sesuai dianggap sebagai sebahagian daripada aset penting negara. Ini kerana mereka inilah yang akan meneruskan kesinambungan sesebuah pemerintahan bagi sesebuah negara. Siswazah yang beriman dan bertaqwa akan mampu membawa negara Malaysia menjadi sebuah negara yang dipenuhi barokah dan redha ALlah. Merekalah yang akan menentukan masa depan ummah sama ada menjadi satu ummah yang bertaqwa dan meneruskan hidup berlandaskan hudud-hudud yang telah ditetapkan-Nya atau sebaliknya. Sesungguhnya, setiap yang bernyawa akan mati maka itulah janji ALlah kepada kita ummat manusia. Oleh yang demikian menjadi suatu kemestian bagi yang masih ada untuk meneruskan perjuangan yang telah ditinggalkan.



Inilah yang dimaksudkan oleh As Syahid Syed Qutb ketika menyatakan bahawa kita akan merasa sempit seandainya kita mengatakan bahawa perjuangan ini kitalah yang memulakan dan mengakhirkannya. Tetapi kita tidak akan merasa sempit apabila kita yakin dan percaya bahawa kita adalah penerus kepada satu-satu perjuangan. Ummah Siswazah merupakan golongan yang akan tinggal dan ditinggalkan. Maka, oleh itu merekalah aset penting negara yang akan meneruskan pemerintahan dan pentadbiran negara dalam menjaga kepentingan ummah. Peranan ini tidak akan mampu mereka mainkan seandainya mereka tidak peka terhadap permasalahan negara dan rakyat seluruhnya. Keprihatinan wajar dimulakan daripada sekarang bagi mempastikan mereka benar-benar ‘competent’ ( layak ) untuk mengambilalih tampuk pemerintahan yang ada sama ada mahu atau tidak. Itulah tanggungjawab kita sebagai ummat Islam yang merupakan khalifah Allah di atas muka bumi ini.

Read more...

Buat pertama kalinyee...


Assalamualaikum w.b.t Buat pertama kalinya dr ku mejejakkan kaki ke laman blogger.. diharap dgn permualaan ini akan membuah kan perkongsian ilmu yang baik diantar kita insyaAllah.. Sama-sama lah kite realisasikan matlamat hidup sebagai ibadullah...
كل عــام و أنتم بخير و دائما في رعاية الله

Read more...

About This Blog

About This Blog

  © Free Blogger Templates Spain by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP